Oficiální logo


Jak darovat neziskové organizaci peníze

Daňové aspekty sponzorování neziskové organizace

1. Typologie neziskových organizací
2. Pojem sponzorství a dárcovství
3. Aplikace daňových zákonů
4. Na co nezapomenout

1. Typologie neziskových organizací

Hned v úvodu je dobré si shrnout, se kterými typy neziskových (občanských) organizací se můžeme nejčastěji setkat. Předkládáme stručnou charakteristiku základních právních forem organizací působících v oblasti neziskového sektoru.

Nadace a nadační fondy

Nadace nebo nadační fond jsou účelová sdružení majetku zřízená a vzniklá podle zákona č. 227/1998 Sb., o nadacích a nadačních fondech, pro dosahování obecně prospěšných cílů.

Obecně prospěšné společnosti

Dnem 1.ledna 1996 nabyl účinnosti zákon č. 248/1996 Sb., o obecně prospěšných společnostech, který je definuje jako právnické osoby poskytující veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a pro všechny uživatele stejných podmínek. Hospodářský výsledek (zisk) obecně prospěšných společností nesmí být použit ve prospěch zakladatelů, člena jejich orgánů nebo zaměstnanců; užit musí být na poskytování obecně prospěšných služeb, jež má obecně prospěšná společnost ve své zakládací listině deklarovány.

Občanská sdružení

Spolky, svazy, kluby a jiná občanská sdružení je možné zakládat na základě zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. Občanská sdružení vznikají z vůle občanů, kteří pocit'ují nutnost sdružit se za určitým účelem, přičemž se nerozlišuje mezi těmi, která vyvíjejí činnost veřejně, nebo vzájemně prospěšnou.

Církve a náboženské společnosti

Do nepodnikatelského sektoru patří i církve a náboženské společnosti zřizované podle dosud platného (i když částečně novelizovaného) zákona č. 218/1949 Sb., o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností.

Rozpočtové a příspěvkové organizace

Jelikož mnozí odborníci předpokládají, že příspěvkové (a z části i rozpočtové) organizace budou v krátké době přeměněny na obecně prospěšné společnosti, nemůžeme je pominout. Rozpočtové a příspěvkové organizace jsou zřizovány podle zákona č. 576/1990 Sb. příslušným ministerstvem či jiným státním orgánem k plnění úkolů v oblasti školství, zdravotnictví, kultury a státní správy.

2. Pojem sponzorství a dárcovství

Tzv. sponzorování se ve spojení s neziskovými organizacemi v širším slova smyslu chápe jako akt darování nebo akt protiplnění, proto za jednu z jeho forem považujeme dar/darování. Hned zpočátku našich úvah o případném příspěvku neziskové organizaci je třeba zvážit, který akt je pro nás (zejména z daňového hlediska) výhodnější.

Dar

Darem rozumíme bezúplatný převod majetku (peněžní prostředky, movitá věc, nemovitost nebo jiný majetkový prospěch), který realizujeme na základě darovací smlouvy dle občanského zákoníku § 628 a násl. Dar nemusí být určen na přesně vymezený účel, ale je důležité přesně definovat účel pro potřeby zdanění.

Sponzorování

Od darování je nutné odlišit tzv. sponzorování, které je založeno na poskytnutí propagační, reklamní služby neziskovou organizací sponzorovi. Sponzorský příspěvek je chápán jako platba za poskytnutí takovéto služby. Smlouva v tomto případě není smlouvou darovací, ale smlouvou o reklamě, příp. o spolupráci podle obchodního zákoníku.

V některých případech může být obtížné určit hranici, za kterou se již zveřejňování informací o dárci/sponzorovi považuje za jeho propagaci - reklamu. Jedním z charakteristických znaků darování je absence protislužby, protihodnoty od neziskové organizace, přičemž za protislužbu by nemělo být považováno např. vyjádření vděčnosti, poděkování. Za darování se považuje zveřejnění obchodního jména, sídla firmy, druhu a ceny daru neziskovou organizací. O sponzorování půjde, bude-li se oznámením o sponzorovi propagovat jeho předmět podnikání či jeho produkt. Roli však nehraje jen obsah informací, ale také jejich umístění a další podrobnosti zveřejnění. Přístup finančních úřadů je vąak velmi individuální, proto je dobré vąe předem konzultovat s daňovým poradcem.

3. Aplikace daňových zákonů

Podle charakteru vztahu a smlouvy (jak bylo naznačeno v předešlé části) se odvíjí i zdanění příjmu neziskové organizace a posouzení sponzorových výdajů či nákladů nebo jeho nárok na odčitatelnou položku "dary na veřejně prospěšné účely".

Při zdanění sponzorských příspěvků aplikujeme zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.

Dárcovství

Dárce - právnická osoba - má nárok na odčitatelnou položku, pokud hodnota jednoho daru (nebo všech darů jedné organizaci) bude činit alespoň 2.000 Kč. Základ daně Ize snížit nejvýše o 5 procent základu daně. Jsou-li v úhrnu obsaženy i dary na účely sociální, zdravotnické, ekologické, humanitární a charitativní v souvislosti s živelnou pohromou, může být o hodnotu těchto darů překročen limit 5 procent ze základu daně.

Pokud je dárce plátcem DPH a poskytuje věcný dar, je nutné odvést DPH z hodnoty daru. Finanční dary nejsou předmětem daně z přidané hodnoty. Tato DPH je pro dárce dalším nákladem spojeným s darem.

Hledisko neziskové organizace

Nadace a nadační fondy, obecně prospěšné společnosti, registrované církve a náboženské společnosti mohou uplatnit podle § 20 zákona č. 357/1992 Sb. osvobození od daně darovací v případě, že dar bude použit na realizaci cílů, ke kterým byly organizace založeny (jak je uvedeno v základních listinách, statutech atp.).

Ostatní neziskové organizace, zejména občanská sdružení, mohou uplatnit osvobození tehdy, pokud je dar určen na účely v taxativně vyjmenovaných oblastech: kultura, školství, věda a vzdělávání, zdravotnictví, sociální péče, ekologie, tělovýchova, sport, výchova a ochrana dětí a mládeže a požární ochrana - viz. § 20 odst. 4 písm. a) zákona č. 357/1992 Sb.

Získá-li nezisková organizace pouze dary osvobozené od daně darovací, musí sice podat daňové přiznání k dani darovací, a to po skončení každého pololetí v daném roce, ale darovací daň platit nebude.

Sponzorství

Hledisko sponzora

Náklady na propagaci a reklamu jsou daňově uznatelnými náklady a sponzor je může v plné výši zahrnout do základu daně. Na rozdíl od odčitatelné položky "dary na veřejně prospěšné účely" snižuje sponzorský příspěvek základ daně v plné výši.

Pokud je nezisková organizace plátcem DPH, musí "cena" za reklamu obsahovat DPH (reklama je zdanitelným plněním); daň z přidané hodnoty musí také řádně odvést.

Hledisko neziskové organizace

Příjmy z tohoto sponzorského vztahu jsou v neziskové organizaci považovány za příjmy z reklamy, které jsou předmětem daně z příjmů a v každém případě jsou zahrnuty dozákladu daně. Neplatí pro ně žádné osvobození od daně z příjmů. Protože neziskové organizace musí pro daňové účely rozlišovat různé druhy činností,příp. i jednotlivé činnosti v rámci jednoho druhu, a příjmy a výdaje (výnosy - náklady) spojené s jednotlivými činnostmi, musí být příjmy za reklamu odlišeny od ostatních příjmů a musí k nim být přiřazeny odpovídající výdaje. To jsou výdaje za zajištění reklamní a propagační služby pro sponzora. Tyto výdaje/náklady však mohou tvořit malou část příjmů. Rozdíl mezi příjmy a výdaji je součástí daňového základu. Nezisková organizace má ale nárok na odčitatelnou položku 30 procent z celkového základu daně, minimálně však 100.000 Kč, maximálně 3 mil. Kč. Lze tudíž kalkulovat s tím, že až do výše 100.000 Kč základu daně nebude nezisková organizace ze zisku z reklamy a ze zisku z ostatních zdanitelných příjmů (výnosů) platit daň z příjmů.

Výtěžek z loterie a podobných akcí je osvobozen od daně z příjmů, pokud alespoň 90 procent výtěžku je určeno na veřejně prospěšné účely.

4. Na co nezapomenout

  1. Získat si informace o neziskové organizaci, nejlépe pak z její výroční zprávy, zakládací listiny, statutu apod. (v ICN vám můžeme pomoci).
  2. Dobře zvážit jak účel, na který chce sponzor částku věnovat, tak formu (tzv. sponzorování či darování, jakou se příspěvek realizuje, jelikož zejména podle tohoto kritéria se odvíjí i zdanění příjmu neziskové organizace a posouzení výdajů či nákladů nebo nárok na odčitatelnou položku "dary na veřejně prospěšné účely".
  3. Kromě finančních a věcných darů může být "sponzorskou" podporou neziskové organizaci bezplatný pronájem, bezplatně zprostředkovaná služba apod. V tomto případě přichází v úvahu uzavření příslušné smlouvy - nájemní, kupní, smlouvy o zprostředkování nebo jejich kombinace. Proto doporučujeme zkonzultovat situaci - podobně jako při nejasnostech s DPH - s právníkem či daňovým poradcem (i v tomto směru vám své služby může nabídnout ICN).
  4. Pro daňové účely platí zásada, že správce daně bude při posuzování aplikace daňových zákonů vycházet ze skutečného stavu věci bez ohledu na formu smlouvy, čímž může dojít ke krácení daně. Je tedy i v zájmu dárce/sponzora neztrácet ze zřetele organizaci, které byl příspěvek poskytnut. Ona vám zajisté ráda vyjde vstříc.

Denisa Parkosová BULLETIN 2000 ročník VIII, číslo 9