1. VÝZNAM
Na rozdíl od vozidel bariérového provedení, která mají pod podlahou podvozky, pohonný systém a mnohá další zařízení, takže mají vlastní podlahu velmi vysoko, vznikají nově i vozidla nízkopodlažní. Ta jsou speciálně konstruovaná tak, aby úroveň podlahy byla výrazně nižší - zhruba 350 mm. To je výška, kterou lze z běžného nástupního ostrůvku snadno překonat i vozíkem či kočárkem.
Tato vozidla postupně vznikají i u výrobců v ČR. Pro své mnohé konstrukční zvláštnosti, kterými je nízkopodlažnost zajišťována, jsou nízkopodlažní vozidla znatelně dražší než vozidla s vysokou úrovní podlahy. Technické principy k odstranění bariér tedy existují, ale je potřeba je zaplatit. Vyšší cena nízkopodlažních vozidel vede k tomu, že dopravní podniky je kupují velmi omezeně. Vlivem toho pak často ani veřejnost vůbec neví, že taková vozidla existují, neboť je na ulicích nespatřuje.
5. POTŘEBA BEZBARIÉROVÝCH VOZIDEL
| DP | tramvaj (ks) | trolejbus (ks) | autobus (ks) |
| Brno | 12 | 8 | |
| České Budějovice | 2 | 2 | |
| Děčín | 2 | ||
| Hradec Králové | 4 | ||
| Jihlava | 2 | ||
| Liberec | 2 | ||
| Most-Litvínov | 4 | ||
| Olomouc | 2 | ||
| Ústí n. Labem | 4 | ||
| Opava | 4 | ||
| Ostrava | 4 | 4 | |
| Pardubice | 4 | ||
| Plzeň | 2 | 2 | |
| Praha | 12 | 8 | |
| Teplice | 2 | ||
| Zlín | 4 | ||
| Chomutov | 4 | ||
| Celkem | 32 | 32 | 32 |
| Při uvažování cenové úrovně roku 1999 to přibližně znamená :
32 tramvají po 35 mil. Kč, tedy 1 120 mil. Kč 32 trolejbusů po 7 mil. Kč, tedy 224 mil. Kč 30 autobusů po 7 mil. Kč, tedy 210 mil. Kč Celkem 1 554 mil. Kč |