CHARTA O PŘÍSTUPU K DOPRAVNÍM SLUŽBÁM A INFRASTRUKTUŘE

Tato Charta byla přijata Radou ministrů CEMT 19. a 20. května 1999 ve Varšavě.

Touto Chartou byl přijat závazek, že nově budovaná infrastruktura v Evropě bude přihlížet k potřebám lidí s omezenými možnostmi pohybu a orientace.

1. Počet lidí s omezenými možnostmi pohybu a orientace vzrůstá.

Lidé s omezenými možnostmi pohybu a orientace tvoří významnou a stále rostoucí část evropské populace. V souvislosti se stárnutím této populace jejich počet v příštích 50 letech podstatně vzroste. Do roku 2020 bude v Evropě dvakrát více osob nad 65 let věku, než bylo v roce 1960.

2. Každý musí mít možnost žít nezávislým způsobem života
Jednoznačným a schváleným politickým cílem je vybudování takové Evropy, ve které budou mít občané bez ohledu na zdravotní postižení a věk možnost žít nezávislým způsobem života. Pro dosažení tohoto cíle je nezbytné, aby veřejné budovy, dopravní systémy a infrastruktura byly bez bariér.

3. Nová infrastruktura musí brát v úvahu potřeby lidí s omezenými možnostmi pohybu a orientace.
V oblasti dopravy a infrastruktury se v Evropě připravuje a realizuje řada nových projektů. Doba životnosti dopravních zařízení a infrastruktury může být velmi dlouhá a projekty zvažované nyní budou určitě sloužit ještě v příštím tisíciletí. Je proto nezbytné, aby byly budovány v souladu s potřebami lidí s omezenými mkožnostmi pohybu a orientace. Zlepšení přístupnosti přispívá v každém případě ke zvýšení kvality těchto systémů a mají z něho obvykle prospěch všichni cestující.

4. Přístupnost musí garantovat vlády
Jasnou zodpovědnost za zajištění nejvyšších standardů přístupnosti u navrhovaných i realizovaných projektů mají jednotlivé vlády.

5. Je nutné dodržovat principy přístupnosti
Základními principy, které musí obsahovat každý projekt :

a) všechny projekty na národní i mezinárodní úrovni, i kterých je předpoklad financování z veřejných prostředků, musí jako jednu z podmínek tohoto financování zahrnout do plánů i konstrukce principy plné přístupnosti odpovídající odsouhlaseným standardům nebo uznávaným zásadám dopbré praxe;
b) navrhovaný projekt musí být v počátečních stádiích i v průběhu realizace prověřen a schválen experty na přístupnost, včetně lidí s omezenými možnostmi pohybu a orientace. Vlády jednotlivých států navrhnou a schválí vhodné poradce. V zemích, jejichž vlády tuto možnost nemají, zajistí poradenství EU a ECMT.
c) Požadavky na přístupnost musí jako minimum zahrnovat :
- plnou přístupnost pro vozíčkáře (týká se i osob užívajících vozíků standardních rozměrů ISO), včetně přístupných toalet a výtahů, kde je to vhodné;
- podpůrná zařízení pro osoby s obtížemi při chůzi, držení, dosažení nebo udržení rovnováhy (včetně protiskluzové úpravy povrchu, madel a držadel);
- zařízení napomáhající nevidomým a slabozrakým osobám (včetně odpovídajícího využívání barevných kontrastů, jasného značení a osvětlení, nereflexní povrchové úpravy, zvukových jako optických oznámení a hmatových i zvukových vodících a výstražných povrchů a systémů, kde je to vhodné);
- zařízení pro osoby neslyšící a nedoslýchavé (včetně optických stejně jako zvukových oznámení, indukčních smyček a jasného značení).

6. Věřejné financování bude podmínečné
Projekty budou monitorovány s cílem zjistit, zda jsou v souladu s principy přístupnosti. Další financování z veřejných prostředků bude podmíněno dosažením dostatečného pokroku v oblasti přístupnosti.


[Domů  | Zpět]
Chcete-li se kontaktovat s touto organizací, použijte kontaktů na organizaci uvedených na této stránce na začátku.
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých je správcem tohoto Informačního systému pro zdravotně postižené.
Máte-li připomínky ke vzhledu stránky nebo je v textu překlep či chyba, pište na web@braillnet.cz